درس زبان برای مربیان فوتبال
مشاوره مربیگری
توسط سعید رنجبر مربی آکادمی فوتبال درفک البرز
سعید رنجبر می نویسد: بسیاری از کلمات رایجی که در مربیگری استفاده می شود توسط بازیکنان جوان تر قابل درک نیستند – بنابراین سعی کنید در آنچه می گویید قابل دسترس تر باشید.
“فضا!”، “پرس!”، “پست بازی !” – اینها برخی از کلمات کلیدی هستند که توسط برخی مربیان و والدین به شدت فریاد می زنند، اغلب در کودکان شش ساله که فقط سعی می کنند ورزش جدیدی انجام دهند.
آیا ما واقعا به این کودکان کمک می کنیم؟ آیا آنها می دانند که این اصطلاحات به چه معناست؟ آیا آنها را توضیح داده ایم؟ آیا اصطلاحات بهتر و محرک تری وجود دارد که بتوانیم برای کمک به بازیکنان جوان خود در یادگیری مهارت های جدید استفاده کنیم؟
بیشتر مربیگری در سنین جوانی تعادلی بین مربی و بازیکن ایجاد می کند. کودکان خردسال دارای سطوح بالایی از خلاقیت هستند و می توانند ما را با مهارت های خود در زمین مبهوت کنند. این باید همیشه تقویت شود و مورد احترام قرار گیرد.
اما نحوه یادگیری، شنیدن و تجسم کودکان خردسال با بزرگسالان متفاوت است – پس چرا مربیان فوتبال زبان خود را تطبیق نمی دهند؟
اگر بخواهیم بازیکنان جوان را با مفهوم پرسینگ آشنا کنیم – مربیگری میل به بستن فضا و بردن توپ – آیا وقتی برای اولین بار آن را برایشان توضیح می دهیم باید آن را پرسینگ بنامیم؟
اصطلاح “پرسینگ” از “فشار” گرفته شده است. با این حال، هنگامی که کودکان برای اولین بار “پرس” را یاد می گیرند، کاری که انجام می دهند تعقیب توپ برای بردن آن است.
این غریزه طبیعی کودک در این زمان است و بنابراین نقطه شروع طبیعی برای مربی برای معرفی مهارت های پرس است.
شاید آن را به عنوان «تعقیب بازیکن» یا «شکار توپ» به آنها معرفی کنید. اگر یک فعالیت فشاری را شروع کنید و از فرزندان خود بپرسید: «چه کسی میخواهد شکارچی باشد؟»، دستها بالا میروند. این قدرت اصطلاحات تحریک کننده است.
این به دنبال برجسته کردن دو چیز کلیدی در مربیگری فوتبال در سنین جوانی است. برخی اصطلاحات به تحریک لذت و یادگیری در کودکان بیش از دیگران کمک می کند. و استفاده از اصطلاحی که کودکان از قبل با آن آشنا هستند بسیار ساده تر از اصطلاحاتی است که کاملاً جدید هستند.
“اگر از فرزندان خود بپرسید “چه کسی میخواهد شکارچی باشد؟”، دستها بالا میروند…
البته، ما میخواهیم اغلب کودکان را با اصطلاحات و ایدههای جدید آشنا کنیم – اما پیوند دادن این مهارتهای جدید به چیزی که قبلاً برای یک بازیکن جوان آشنا بود، وضوح بیشتری را در ذهن آنها ایجاد میکند تا شما بعداً روی آن بسازید، که این روند را آسانتر میکند.
در اینجا چند نمونه از اصطلاحات جایگزین وجود دارد که مربیان میتوانند از آنها استفاده کنند، و کلمات کلیدی بزرگسالان را جایگزین اصطلاحاتی میکنند که بازیکنان جوان میتوانند آنها را بفهمند و تحریک شوند:
بزرگسالان جایگزین مناسب برای کودک
پرس کنید”شکار کنید”
“شانه ها را چک کن” “به پشت سر و اطراف نگاه کن”
“علامت گذاری” “پیدا کردن بازیکن”
“فضا ایجاد کنید” “یک منطقه خوب جدید پیدا کنید”
“پیگیری از فضاهای عقب” “به مدافعانمان کمک کنید”
اینها فقط چند نمونه هستند – اغلب بهترین کار این است که خودتان به عنوان مربی فوتبال پایه این کلمات را پیدا و ایجاد کنید.
اینها به دنبال تأکید بر این هستند که اغلب، اصطلاحاتی وجود دارد که می تواند برای کودکان کوچکتر تحریک کننده تر باشد، که می تواند راه های واضح تری برای یادگیری مهارت های جدید ایجاد کند.
هنگام مربیگری بازیکنان فوتبال پایه، همیشه این را در نظر بگیرید: «آیا قبلاً این اصطلاح را توضیح دادهام یا فرض میکنم آنها آن را درک میکنند؟ آیا کلمه جایگزینی وجود دارد که آنها قبلاً بدانند که بتواند به درک بهتر آنها کمک کند؟».
به عنوان مربی، ما باید به دنبال این باشیم که این مجموعه را به صورت واضح و محرک ترجمه کنیم و همیشه به یاد داشته باشیم که بازیکنان و درک آنها اولویت اصلی ما است.
باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.