ساختار یک جلسه تمرین فوتبال: “پله ها را بالا ببرید”
مشاوره مربیگری
توسط ساکرآکادمی
این متداول ترین روش طراحی جلسه است. مربیان آکادمی فوتبال درفک البرز توضیح می دهند که چرا، چگونه از آن استفاده کنید و مزایایی که برای بازیکنان به ارمغان می آورد.
فرمت “Up the Steps” احتمالاً متداول ترین ساختار جلسه است.
در این فرمت، بازیکنان در تعداد کمی تمرین شرکت می کنند که به تدریج دشوارتر می شود.
اغلب، این شامل شروع یک تمرین بدون مخالف (یا فنی)، قبل از رفتن به تمرین مخالف (یا مبتنی بر مهارت) و پایان دادن به یک بازی است.
مزایای استفاده از قالب مراحل بالا:
دلایل متعددی وجود دارد که چرا این شکل از آموزش در بین مربیان بسیار محبوب است – عمدتاً به این دلیل که ساختار یک جلسه به این روش منطقیتر است.
اگر بازیکنی بخواهد در چیزی بهتر شود، سطح چالشی که با آن مواجه است باید در سختی افزایش یابد تا به او اجازه انجام این کار را بدهد. اگر سختی افزایش پیدا نکند، حرکت بازیکن برای پیشرفت دشوارتر خواهد بود.
همچنین، اگر بازیکنان به چالش کشیده نشوند، علاقه خود را از دست خواهند داد.
لذتی که بازیکنان از یک جلسه «پلهها» به دست میآورند شبیه به هیاهویی است که از بازیهای ویدیویی دریافت میکنند، جایی که باید در سطوح مختلف کار کنند.
انجام این کار برای آنها رضایت و شادی حاصل از تکمیل یک سطح و باز کردن قفل چالش بعدی را به ارمغان می آورد. آنها میخواهند بتوانند در طول بازی پیشرفت کنند و در هدف نهایی یعنی تکمیل آن موفق شوند.
بنابراین، این فرمت طراحی جلسه نه تنها جهت روشنی را برای مربی فراهم می کند، بلکه به بازیکنان تمرکز یادگیری آشکاری می دهد که می توانند با پیشرفت در مراحل مختلف جلسه، آن را توسعه دهند.
چگونه یک جلسه “مراحل به سمت بالا” را ساختار دهیم:
به طور معمول، یک جلسه “مراحل به بالا” به صورت زیر ساختار می یابد …
- بدون مخالفت (فنی) یا بدون مخالفت با تمرین تداخل
این به بازیکنان اجازه می دهد تا احساس موفقیت داشته باشند، زمان زیادی را روی توپ بگذارند و روی تمرین تمرکز کنند.
در طول اولین تمرین، میتوانیم شروع به معرفی نکات مربیگری کنیم که از بازیکنان در توسعه موضوع جلسه پشتیبانی میکند و تمرکز جلسه را به اقدامات کلیدی تقسیم میکند.
- عمل مخالف (مهارت).
هنگامی که تمرین فنی کامل شد، بازیکنان می توانند سپس به تمرین مقابل پیشرفت کنند، جایی که می توانند با تمرین تکنیک خود در یک محیط چالش برانگیزتر، یادگیری خود را بیشتر توسعه دهند.
همه تمرینهای مخالف در محیطی انجام میشوند که دارای عوامل متغیر زیادی است، بسیار بیشتر از شیوههای بدون مخالف.
نکته کلیدی برای مربیان در این بخش از جلسه، حمایت از بازیکنان در انتقال آنچه در تمرین قبلی آموخته اند به این تمرین است.
- بازی کوچک و یا تمام اندازه
مرحله آخر این است که بازیکنان را در یک بازی قرار دهید، جایی که آنها فرصت بیشتری برای تمرین تمرکز جلسه خواهند داشت.
برای کمک به این امر، میتوانیم قوانین، محدودیتها یا یک سیستم امتیازدهی را اضافه کنیم که بازیکنان را تشویق میکند یا حتی مجبور میکند تمرکز یادگیری را بیشتر از آنچه که معمولا انجام میدهند تکمیل کنند.
- مدرسه فوتبال در کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در باغستان کرج
نمونههایی از نکات مربیگری در جلسه «پلهها»:
با در نظر گرفتن یک جلسه با تمرکز بر دریافت برای بازی کردن به عنوان مثال، ما ممکن است به نکات مربیگری خود به روش های زیر برخورد کنیم…
- بدون تداخل
تکنیک را به تعدادی از اقدامات کلیدی تقسیم کنید که بازیکنان باید انجام دهند تا بتوانند توپ را دریافت کنند و به سمت جلو بازی کنند.
اینها می توانند …
منطقه را اسکن کنید تا مکان دریافت توپ و مکان قرارگیری بازیکنان دیگر را شناسایی کنید
یک حرکت دوگانه را کامل کنید
بدن خود را باز کنید تا بتوانید توپ و تا آنجا که ممکن است منطقه را ببینید
توپ را روی پای عقب دریافت کنید
این اقدامات کلیدی را می توان یکی یکی معرفی کرد تا برای بازیکنان آسان تر شود که بفهمند چگونه کامل عمل را به طور موثر انجام دهند. این همچنین تحلیل عملکرد بازیکنان را برای مربی آسانتر میکند.
هنگامی که عمل را تجزیه و تحلیل کردید، میتوانید از بازیکن تمجید کنید اگر آن را به درستی انجام میدهد، یا اگر برای انجام آن به کمک نیاز داشت، شاید از طریق آموزش بیشتر یا نمایش، از او حمایت کنید.
سپس می توانید به تجزیه و تحلیل بازیکن بعدی بروید. پس از تماشای هر بازیکن، می توانید نکته مربیگری بعدی را معرفی کنید و همین روند را دنبال کنید.
- عمل مخالف (مهارت).
به اجرای چهار نکته کلیدی مربیگری ادامه دهید و در صورت نیاز برای حمایت وارد شوید.
به عنوان مثال، اگر بازیکنی را مشاهده کنید که در فضا پاس دریافت می کند، اما به جای باز بودن پشت به دروازه است، می توانید با مراجعه به تمرین قبلی و در صورت لزوم، برخی از نکات مربیگری دیگر را با او مطرح کنید.
میتوانید بپرسید: «آیا میدانستید وقتی توپ را دریافت کردید، در فضای زیادی بودید؟»
“اگر نه شنیدید” است، می توانید به آنها یادآوری کنید که قبل از دریافت توپ باید اسکن کنند.
یا از آنها بپرسید: “آیا می توانید به یاد بیاورید که در آخرین تمرین چگونه توپ را دریافت کردید؟” اگر پاسخ «بله» است، سپس میتوانید از آنها بخواهید دفعه بعد که توپ برای آنها پخش میشود و در فضا هستند، سعی کنند آن را به همان روش دریافت کنند.
- بازی کوچک و یا تمام اندازه
قوانین، محدودیت ها یا یک سیستم امتیازدهی را اضافه کنید تا تمرکز جلسه را در خط مقدم قرار دهید.
به عنوان مثال، می توانید زمین را به یک سوم تقسیم کنید و یک قانون اضافه کنید که توپ فقط از طریق یک پاس بین یک سوم مختلف منتقل می شود. این بدان معناست که بازیکنی که پاس را دریافت می کند تشویق می شود تا این کار را به گونه ای انجام دهد که به آنها اجازه بازی رو به جلو را بدهد.
یک بار دیگر، نقش مربی حمایت از بازیکنان در انتقال آموخته های خود از دو تمرین قبلی به بازی است.
هر گونه قانون، محدودیت یا سیستم امتیازدهی را می توان به عنوان یک پیشرفت حذف کرد، و به بازیکنان اجازه می دهد در یک بازی معمولی بازی و تمرین کنند، با تمرکز جلسه هنوز در ذهن آنهاست، و سفر تکاملی خود را برای جلسه تکمیل کنند.
تغییرات در “پله ها”
اگرچه ساختار بازی بدون مخالفت متداول ترین فرمت مورد استفاده است، جلسه «بالا مراحل» همیشه نیازی به پیروی از این ساختار دقیق ندارد.
یک جلسه تا زمانی که سطح دشواری در سراسر آن افزایش یابد، به عنوان ساختار «بالا پلهها» واجد شرایط است. به عنوان مثال، یک جلسه می تواند بدون مخالفت شروع شود، قبل از اینکه با تداخل به حالت بدون مخالف تبدیل شود.
در مثالی دیگر، بازیکنان میتوانند جلسه را با تمرین نیمه مخالف شروع کنند و سپس به تمرین مخالف بروند.
دشواری بین این دو تمرین افزایش مییابد، زیرا تمرین اول اضافه بار دارد، در حالی که تمرین دوم مطابقت دارد.
به عنوان مثال، جلسهای که تمرکز آن بر بازی سریع فوروارد است، میتواند با تمرینی آغاز شود که چهار بازیکن در برابر دو حریف بازی میکنند، قبل از آن که به صورت 3 در 3 پیشرفت کنند.
از طرف دیگر، جلسه می تواند از تمرین مخالف به تمرین مخالف یا رقیب با تعداد بیشتر، با افزایش دشواری بین این دو، پیشرفت کند.
به عنوان مثال، یک جلسه دریبلینگ می تواند با تعدادی تمرین 1v1 شروع شود، قبل از اینکه به 2v2 یا 3v3 برود.
با افزایش تعداد بازیکنان در تمرین، به دلیل افزایش میزان تصمیم گیری مورد نیاز، چالش پیش روی بازیکنان را نیز تشدید می کنید.
همچنین ممکن است بسته به مدت زمانی که برای جلسه خود دارید، بیش از سه مرحله را نیز شامل کنید.
ساختار “پله ها در تمرینات فوتبال”: در یک نگاه کلی
مزایا
تمرکز یادگیری را روشن کنید
فرصتی برای انتقال یادگیری بین مراحل
فرآیند منطقی
معایب
ممکن است چندین تنظیم مورد نیاز باشد
برای اطمینان از مرتبط بودن شیوه ها، برنامه ریزی دقیقی لازم است
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR ، ساکر آکادمی، وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را مطالعه کنید.
باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.