به بازیکنان کمک کنید تا یکدیگر را بشناسند
مشاوره مربیگری
توسط سعید رنجبر
سعید رنجبر نکات خود را برای یکپارچگی و ایجاد روابط در تیم ها ارائه می دهد.


هر تیمی، از جوانان پایه گرفته تا سطح نخبگان، با لحظات “آشنایی با شما” روبرو است.
صرف نظر از سن یا مرحله رشد بازیکنان شما، اگر قرار است یک تیم عملکرد موثری داشته باشد و مهمتر از آن لذت ببرد، روابط محترمانه باید پایه و اساس باشد.

چه در حال کار با یک تیم جدید، متشکل از بازیکنانی که اصلاً همدیگر را نمی‌شناسند، یا از یک یا دو چهره جدید در یک گروه موجود استقبال می‌کنید، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به شناخت بازیکنان از آنها استفاده کنید.

مجبورش نکن
همه ما در جلساتی نشسته‌ایم یا در رویدادهایی شرکت کرده‌ایم که مجبور شده‌ایم یخ‌شکن انجام دهیم.

شما همه چیز را می دانید – “نام، نقش و دلیل حضورتان را به ما بگویید”، “یک واقعیت جالب را در مورد خودتان به اشتراک بگذارید” یا “دو حقیقت و یک دروغ را به ما بگویید”. من در مورد شما مطمئن نیستم، اما حتی فکر آماده کردن پاسخ برای هر یک از آن سوالات من را پر از ترس می کند.

مخصوصاً برای بازیکنان جوان، که در حال یادگیری، پیشرفت و یافتن اینکه چه کسی هستند، این ایده که حتی نامشان را به زبان بیاورند می‌تواند آزاردهنده به نظر برسد.

بنابراین، آن را مجبور نکنید! بلکه به این فکر کنید …

ایجاد فرصت هایی برای آشنایی با یکدیگر در شیوه ها و فعالیت ها
عناصر متعددی وجود دارد که می‌توانید به تمرین‌ها اضافه کنید تا به بازیکنان اجازه دهید تا کمی بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.
من چند فعالیت گرم کردن یا ورود دارم که دوست دارم برای این منظور از آنها استفاده کنم.

اولین (تصویر زیر) یک فعالیت ساده عبور، دریافت و حرکت است، با یک مربع کوچک در داخل یک مربع بزرگتر.

یک بازیکن در هر یک از اضلاع مربع بزرگتر شروع می کند. بازیکنان دیگر، در وسط، هر کدام یک توپ دارند. آنها باید توپ را به شخصی در بیرون پاس دهند، سپس بروند و آن را از یک بازیکن خارجی دیگر دریافت کنند، قبل از اینکه توپ را در مربع میانی دریبل کنند و دوباره همین کار را انجام دهند.

چالش اجتماعی اضافه شده این است که، زمانی که بازیکنان توپ‌ها را رد و بدل می‌کنند، باید نام‌ها، یا فکر یا واقعیت دیگری را که مربی پیشنهاد می‌کند، رد و بدل کنند.

اینها می توانند به همان اندازه که شما می خواهید ساده یا احمقانه باشند – از غذای مورد علاقه بازیکن یا موضوع مدرسه گرفته تا صدای مورد علاقه. می‌توانید با ادامه جلسه اینها را با هم ترکیب کنید، در حالی که چالش‌های فوتبال را نیز با هم مخلوط کنید.

به عنوان مثال، به جای پاس دادن توپ به یک بازیکن خارجی و رفتن به یک بازیکن دیگر، بازیکن داخلی ممکن است پاس بدهد و سپس موقعیت خود را با بازیکن خارجی عوض کند.

دومی، یک فعالیت حرکتی است، با بازیکنانی که در اطراف یک منطقه به روش‌هایی که مربی هدایت می‌کند، حرکت می‌کنند – به عنوان مثال، دویدن، زانو به بالا یا حرکت پاشنه پا.

سپس، در نقاط مختلف، از بازیکنان بخواهید که بازیکن دیگری پیدا کنند، به بالا بپرند و پنج نفر را بالا ببرند و چیزی بگویند – نام آنها، یا غذای مورد علاقه یا موضوع مدرسه.

در پایان، از کسی بپرسید که آیا کسی می‌خواهد جالب‌ترین چیزی را که در طول فعالیت در مورد کسی آموخته به اشتراک بگذارد.

من متوجه شدم که اگر جنبه اجتماعی در جنبه حرکتی ادغام شود، به این معنی است که بازیکنان خیلی روی هیچ کدام متمرکز نیستند و بنابراین آزادی بیشتری برای مشارکت دارند.

با این حال، آنها نباید ملزم به مشارکت در عنصر اجتماعی باشند، اگر نخواهند.

اگر از بازیکنان بخواهید مسئولیت عناصر خاصی از یک بازی کوچک را بر عهده بگیرند، باید با یکدیگر صحبت کنند، نام خود را رد و بدل کنند و با یکدیگر آشنا شوند.

اجازه رهبری بازیکن را بدهید


این به ویژه در فعالیت های مبتنی بر بازی یا بازی های کوچک به خوبی کار می کند.

برای مثال می توانید از بازیکنان بخواهید که تیم یا ترکیب خود را با استفاده از تخته وایت برد و خودکار مرتب کنند؟ برای انجام این کار، آنها باید با یکدیگر صحبت کنند، اسامی را رد و بدل کنند و بسته به سن، در مورد موقعیت های بازی ترجیحی صحبت کنند.

صداهای بلندتر و با اعتماد به نفس بیشتری ممکن است بر شما حاکم شود، در حالی که برخی از بازیکنان ساکت تر و درخشان ممکن است به پشت جمع شوند، بنابراین توجه داشته باشید که ممکن است نیاز به مداخله ای از جانب شما باشد.

همچنین می‌توانید مواردی مانند بحث‌های تاکتیکی یا صحبت‌های تیمی را در طول بازی‌ها یا فعالیت‌ها بگنجانید. اینها می توانند برای جمع کردن بازیکنان خاصی دستکاری شوند – برای مثال واحدهای مختلف یا طرف های مختلف زمین.

“صدای بلندتر ممکن است فراگیر شود، بنابراین ممکن است نیاز به مداخله ای از جانب شما باشد…”

شرکا و گروه ها را عوض کنید
اغلب، متوجه می‌شوید که بازیکنان هر زمان که از آنها بخواهید به شرکا یا گروه‌ها وارد شوند، به سمت برخی دیگر جذب می‌شوند.

نترسید که با انتخاب شرکا یا گروه‌ها، در این مورد بیشتر راهنمایی کنید.

این را می توان به گونه ای ترتیب داد که بازیکنان با دیگرانی که ممکن است هنوز با آنها ارتباط برقرار نکرده اند کار کنند و با آنها آشنا شوند.

گزینه دیگر ترکیب فعالیت هایی است که به شرکا یا گروه نیاز ندارند.

ساخت در زمان چت گاه به گاه
به بازیکنان زمان بدهید تا فقط باشند – چه ضربه زدن به یک توپ یا رسیدن به عقب.

این به راحتی در طول یک جلسه ساخته می شود – در شروع، پایان، در هنگام استراحت آب یا حتی در لحظاتی که در حال تنظیم فعالیت بعدی هستید.

لحظه های ارتباط را قطع نکنید
به عنوان مربی، ما اغلب وقت خود را صرف این می کنیم که از بازیکنان بخواهیم ساکت باشند یا “گوش بدهند”.

اغلب، این کار درستی است – وقتی در حال توضیح یک تمرین یا ایده هستیم، می‌خواهیم که گروه گوش کنند و تماشا کنند تا بفهمند.

با این حال، مهم است که ما خیلی سریع وارد نشویم.

می‌دانم که وقتی یکی از دیگری می‌خواست بند کفش‌شان را ببندد، یا در حال توضیح بخشی از تمرین بود که دیگری کاملاً متوجه نمی‌شد، به بازیکنان به خاطر صحبت کردنم سرزنش کردم. هر دو نمونه‌ای از لحظه‌های پیوند هستند که می‌توانستم بگذارم اجرا شود.

بگذارید آنها شما را بشناسند
مانند هر کاری که به عنوان مربی انجام می دهیم، از ما شروع می شود. ما لحن را تنظیم کردیم.

ما واقعاً نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازیکنان یکدیگر را بشناسند و خودشان باشند، اگر این کار را نکنیم. بنابراین، از اینکه خودتان باشید نترسید و در مورد چیزها صحبت کنید، چه این غذای مورد علاقه شما باشد یا سایر علایق شما.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید