بارسا چه بویی می دهد؟ کلیدهایی برای درک چگونگی برنامه ریزی یک استراتژی نام تجاری برای یک باشگاه فوتبال.
رسانه جدید – کسب و کار ورزشی

ماهیت باشگاه بارسلونا ورزش است، کاتالونیا است، همان شهری است که استادیومش در آن قرار دارد. اما مدیترانه، منحنی های مدرنیستی گائودی یا وضعیت آن به عنوان یک نهاد ورزشی تک جنسیتی نیز هست. با این ارزش ها روی میز، باشگاه سعی کرده عطر خود را خلق کند. رایحه بارسا قابل شناسایی برای کسانی که پیراهن را در یکی از فروشگاه ها می خرند، کسانی که در اسپای بارسای آینده قدم می زنند یا کسانی که با یک کارگر باشگاه تعامل دارند. یک هوادار می‌تواند پیراهن را در بارسلونا بخرد، بسته را در پکن باز کند و فوراً بوی عطر را حس کند. زیرا ارزش‌های باشگاه تقریباً یک دهه است که وقتی باشگاه چالش ایجاد متحد کردن و تحکیم هویت خود را به چالش می‌کشد، یکسان بوده است.

بارسا یک باشگاه فوتبال است، اما همچنین یک برند، یک تولید کننده محتوا، یک آکادمی فوتبال با مدارس و مجوزها، و یک مرکز نوآوری است. هشت سال پیش ما مطالعه ای انجام دادیم و دیدیم که بارسا در بسیاری از کشورها با گوگل، کوکاکولا، نتفلیکس یا نایک برابری می کند.» ویکتوریا پرادل، مدیر هویت باشگاه توضیح می دهد. فصل به فصل، دپارتمان او سعی می کند همه چیزهایی را که باشگاه در ارتباط است گرد هم آورد تا برند بارسا را تقویت و متحد کند. هدف از وقف تلاش برای این کار در یک باشگاه، تحکیم ارزش‌ها است تا برند به چیزی ذاتی ورزش، مانند شکست‌ها یا آمدن و رفتن ستاره‌ها وابسته نباشد.

مشتریان / طرفداران

اما اگر چیزی وجود داشته باشد که باشگاه های صد ساله را با توجه به سایر برندهای بزرگ محصولات و خدمات جهانی شناسایی کند این است که مشتریان آنها خریدار نیستند، آنها طرفدار هستند و در مورد باشگاه بارسلونا هسته اصلی آنها عضو هستند، به عبارت دیگر، آنها هستند. همچنین مالکان باشگاه بنابراین هر تصمیمی در مورد هویت باشگاه باید با تایید آنها باشد. این بدان معنی است که یک تاج 100٪ تحت قوانین خلاقانه ای که برای طراحی یک لوگو استفاده می شود، کنترل نمی شود. این نشانه ای از هویت است که در بسیاری از موارد در سراسر جهان بحث های سختی را بین هواداران و مدیران باشگاه ایجاد کرده است. خود باشگاه بارسلونا زمانی که مجمع اعضا در سال 2018 اصلاح سپر را رد کرد، شرایط سختی را تجربه کرد.

«آژانس برندسازی که دستورالعمل‌های طراحی را توسعه داده است، پیشنهادی برای تطبیق سپر برای استفاده در دنیای دیجیتال ارائه کرده است. ما متوجه شدیم که کاهش اندازه تاج برای برنامه‌های گوشی‌های هوشمند رنگ‌ها را به خوبی تشخیص نمی‌دهد و پیشنهاد کردیم که از سه نوار blaugrana به دو کاهش یابد و رنگ‌ها را تنظیم کنیم. پرادل به یاد می آورد که باشگاه شاید در شرایط احساسی خوبی برای رویارویی با این تغییر نبود و علیرغم اینکه جریانی از طراحان طرفدار تغییر سپر بودند، مورد تایید قرار نگرفت.

ارزش های هویتی

دموکراسی و مدل مدیریت استثنایی باشگاه بخشی از ارزش‌های اصلی است که باشگاه بارسلونا سعی می‌کند همه کارمندان باشگاه را با آن‌ها آغشته کند. این کار تیم پرادل است. از توییت گرفته تا اسپانسر، تا بازیکن در کنفرانس مطبوعاتی. مدلی که تاریخ تأسیسی دارد که ربطی به آژانس های برندینگ یا تحقیقات بازار ندارد. اما با یک رئیس سابق، نارسیس د کارراس، که در سال 1968 چهار کلمه را تلفظ کرد و آنها را در DNA باشگاه حک کرد: “بیش از یک باشگاه”. د کارراس ریاست جمهوری را در دست گرفت و در سخنرانی خود در 17 ژانویه در سالن اجتماعات فومن دل تربال، در Via Laietana بارسلونا، می خواست تعهد اجتماعی بارسا را روشن کند.

بیش از 50 سال بعد، این کلمات بخشی از صندلی های استادیوم هستند و پرادل آنها را در هشت ستون خلاصه می کند که هویتی که او نگهبان آن است را مشخص می کند: سبک بارسا، 140000 عضو، هویت کاتالان، ورزش حرفه ای و زنان، بنیاد بارسا، لاماسیا و مرکز نوآوری بارسا. از میان این ارکان، ارزش برجسته کردن سبک بارسا را دارد، پیوندی بین جامعه و ورزش که باید با تمام جزئیات وجود داشته باشد. بارسا طوری کار می‌کند که هر کاری که انجام می‌دهیم سبک خاص خود را دارد، در نحوه بازی‌مان قابل تشخیص هستیم، همچنین در نحوه صحبت‌مان، رفتارمان با مردم، نحوه انجام کارها و غیره. پرادل می گوید سبک بارسا چیزی است که ما را متفاوت می کند.

سبک بارسا، که در اصطلاح ورزشی با بازی تداعی کننده شناخته می شود، حتی در ارائه هر منطقه از باشگاه منعکس می شود. این همچنین در آموزش ارائه شده توسط مرکز نوآوری بارسا، که گواهینامه هایی در زمینه بازاریابی، ارتباطات و برندسازی ارائه می دهد، منعکس شده است.

دستورالعمل‌های طراحی از میله‌ها و توپ‌هایی استفاده می‌کنند که در تلاشی برای تبدیل هویت بخشی از فرهنگ برند ترکیب شده‌اند. این عناصر چقدر دوام می آورند و آیا در طول فصول پیر می شوند؟ تایپ فیس فعلی باشگاه کمی بیش از پنج سال قدمت دارد. و با چشم انداز تاریخ سکولار باشگاه بارسلونا، تکامل ذاتی نوآوری و رهبری است. ویکتوریا پرادل، نگهبان جوهر culés مثال می‌زند: «سرود و نشان بارها تغییر کرده‌اند.

باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتری را به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید