سوگیری های شناختی در فوتبال
ما جهان را نه آنگونه که هست، بلکه آنگونه که هستیم می بینیم
همه انحرافاتی در ادراک دارند.
تصور کنید که یک استعدادیاب فوتبال هستید و در حال تماشای دو بازیکن در یک بازی هستید. کمی قبل از بازی متوجه می شوید که یکی از بازیکنان از نزدیک توسط بایرن مونیخ تحت نظر است. فکر می کنید درک شما از بازیکن چگونه تغییر خواهد کرد؟
در بازی یوونتوس – لچه کمی قبل از پایان بازی در محوطه جریمه روی بازیکن خطا می شود و بازیکن یوونتوس به زمین می خورد. اعتراض هواداران و نیمکت نشینان. پنالتی؟ آیا به عنوان یک داور می توانید بدون توجه به وضعیت هر دو تیم در یک ثانیه تصمیم بگیرید؟
چرا دروازه بان ها هنگام زدن پنالتی بیش از حد به کنار می پرند، با وجود اینکه از نظر آماری موقعیت های مشابهی در وسط دروازه دارند؟
سلسله مراتب بر ادراکات و تصمیمات تأثیر مخربی دارد
احتمال اینکه دو یا چند نفر در یک اتاق 23 نفره در یک روز تولد داشته باشند چقدر است؟
تحریف های شناختی:
سوگیری شناختی یک پدیده جذاب در روانشناسی انسان است که به شدت بر ادراک و تفسیر ما از جهان اطراف تأثیر می گذارد. سوگیری شناختی یک خطای سیستماتیک در تفکر و ادراک است. اگرچه ما معمولاً تصور می کنیم که ادراک ما عینی است، اما در واقع در معرض انواع سوگیری ها هستیم که بر قضاوت و تصمیم گیری ما تأثیر می گذارد.
سوگیری شناختی خطایی است که در مغز ما برنامه ریزی شده است. این سوگیری ها مزایا و معایبی دارند و بر ادراک و فرآیندهای تصمیم گیری ما تأثیر می گذارند.
مغز ما از خود در برابر اضافه بار محافظت می کند. قوانین کلی را برای ادراکات اعمال می کند، که میانبر هستند و حافظه را در مغز ما ذخیره می کنند. پس از برنامه ریزی، جدا شدن و اجازه دادن به ادراکات جدید، مستقل و خنثی دشوار است.
مردم اغلب چیزهایی را که نمی دانند یا انتظار ندارند نمی بینند.
به عنوان یک تحلیلگر بازی، من تجربه کرده ام که مفاهیم تاکتیکی جدید و نوآورانه چقدر می توانند قدرتمند باشند و چقدر آسان و سریع می توانند مزیت های رقابتی ایجاد کنند. در عین حال، من همچنین دیدم که تشخیص این الگوهای جدید برای مخالفان چقدر دشوار است. مردم اغلب چیزهایی را نمی بینند که نمی دانند یا نمی توانند توضیح دهند. در نتیجه، نوآوری ها برای مدت طولانی پنهان می مانند. چندین سال طول می کشد تا یک نوآوری در آموزش مربیان گنجانده شود. این به این دلیل است که ابتدا باید کشف، درک، تأیید، مستندسازی و آموزش داده شود.
شما فقط چیزی را می بینید که می دانید:
به هر حال دروازه بان ها ترجیح می دهند هنگام زدن پنالتی به کنار بپرند زیرا ایستادن در وسط احمقانه و بیش از حد منفعل به نظر می رسد. آنها برای شهرت یا موقعیت خود بیش از شانس واقعی برای نجات مجازات ارزش قائل هستند.
سوگیری شناختی
تحریف های شناختی را می توان به چهار دسته تقسیم کرد:
فیلتر کردن اطلاعات:
انسان ها باید هر روز مقادیر بی شماری از اطلاعات را پردازش کنند.
برای اینکه بیش از حد گرم نشود، مغز ما هر اطلاعات را در چند میلی ثانیه به مهم (0.001٪) و غیر مهم (99.999٪) دسته بندی می کند. مهم در مغز ذخیره می شود، مهم نیست فراموش می شود. اگر این کار را نمی کردیم غرق سیل اطلاعات و برداشت ها می شدیم و حتی صبح از رختخواب بیرون نمی آمدیم.
ایجاد معنا
انسان ها با عدم قطعیت راحت نیستند. ما ترجیح می دهیم در غار بخوابیم تا در فضای باز. عدم قطعیت ها نیز زمانی به وجود می آیند که شکاف هایی در زنجیره های اطلاعاتی وجود داشته باشد. مغز ما عدم اطمینان را از بین می برد و به طور خودکار این شکاف ها را با آنچه فکر می کنیم می دانیم پر می کند. این عناصر پرکننده از باورهای ما تشکیل شدهاند که مکرراً به عنوان مواد پرکننده مانند ماژولهای داخلی استفاده میشوند.
سرعت را افزایش دهید
سرعت برای بقا ضروری است تا از خورده شدن توسط ببر دندان شمشیر جلوگیری شود. ما محدود به زمان و اطلاعات هستیم، اما این نباید ما را از اقدام بازدارد. با هر بخش از اطلاعات جدید، ما شروع به جستجوی برنامه های کاربردی ممکن برای تصمیم گیری بر اساس اطلاعات جدید می کنیم. بینش جدیدی مانند “زمین گرد است” می تواند کل جهان بینی را تغییر دهد.
به یاد آوردن حافظه
ما نمی توانیم همه چیز را به خاطر بسپاریم، بنابراین باید اطلاعات را به طور موثر ذخیره کنیم یا آنها را دور بریزیم. اطلاعاتی که بقای ما را تضمین می کند به عنوان یک اولویت ذخیره می شود. سپس فقط اطلاعاتی که فکر می کنیم در آینده برای ما مفید خواهد بود.
نتیجه در مقابل عملکرد احتمالاً دارای بیشترین پتانسیل برای تحریف ادراک است.
تحریف ادراک با مثال:
سوگیری تایید
تمایل به جستوجوی، تفسیر و به خاطر سپردن اطلاعاتی که باورهای موجود ما را تأیید میکند، در حالی که شواهد متناقض را نادیده میگیریم یا ارزش آنها را کم ارزش میدانیم.
مثال های کاربردی:
ما دادهها را باور، استفاده و تقویت میکنیم، بهویژه زمانی که از باورهای شخصی ما پشتیبانی یا تأیید میکنند
ما به ندرت به دنبال اطلاعاتی می گردیم که به چالش بکشند یا رد کنند.
- مدرسه فوتبال در کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در گوهردشت کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در عظیمیه کرج
- بهترین مدرسه فوتبال در باغستان کرج
باورهای ما
ما از رویدادهای 1% برای زیر سوال بردن کل سیستم و مشروعیت بخشیدن به موضع انتقادی خود استفاده می کنیم
یک هوادار به قدری به باشگاه خود وابسته است که تمایل دارد از پیروزی شایسته تیمش غافل شود.
مدیران، مربیان یا بازیکنان موفقیت های خود را به عوامل/مهارت های خود و شکست های خود را به عوامل بیرونی مانند اشخاص ثالث، بدشانسی یا شرایط نسبت می دهند. این به آنها کمک می کند تا با حفظ تصویر مثبت و اجتناب از احساس شکست، از عزت نفس خود محافظت کنند. نکته منفی این است که این تعصب می تواند آنها را از قبول مسئولیت اشتباهات خود و پیشرفت باز دارد.
واکنش نشان دادن به اختلالات در بازار برای رهبران بازار به ویژه دشوار است. پس از سالها رونق، آنها نمیتوانند تصور کنند که زمانشان به پایان برسد. آنها اغلب قادر به تغییر یا حتی آدمخواری نیستند. آنها اغلب سر خود را برای مدت طولانی در شن فرو می کنند، تا زمانی که ممکن است خیلی دیر شود.
پروانه در شکم شما؟ هر چه در مورد چیزی احساسات بیشتری داشته باشید، افکار شما در مورد آن منطقی نیست، بلکه فعالانه فیلتر شده است.
تاثیر لنگر
تمایل به تمرکز بیش از حد روی یک قطعه اطلاعات یا عدد خاص (“لنگر”) و تصمیم گیری های بعدی بر اساس آن، حتی اگر لنگر نامربوط یا نادرست باشد.
مثال های کاربردی:
در بازار درس های تصویری رایگان وجود دارد. در مذاکرات، اولین قیمت ذکر شده بر نتیجه تأثیر می گذارد. حتی اگر قیمت هنوز خیلی بالا باشد، اگر فروشنده قیمت را پایین بیاورد، ممکن است مشتری احساس کند که در حال معامله است، حتی اگر هنوز بالاتر از ارزش واقعی کالا باشد. این مکانیزم در فروش بسیار رایج است.
اگر یک بازیکن یک حرکت بحث برانگیز انجام دهد و رسانه ها از آن سوء استفاده کنند، این می تواند به عنوان یک لنگر برای تصمیم گیری های بعدی باشد. محیط می تواند بازیکن را انتقادی تر ارزیابی کند، حتی اگر این دیگر موجه نباشد.
داوران در صورتی که درک آنها توسط اقدامات ناعادلانه قبلی بازیکن شکل گرفته باشد، اقدامات بازیکنان را به شدت مجازات می کنند.
اگر یک مهارت بسیار واضح باشد (مثلاً سرعت) یا اگر شخصاً آن را به خوبی دوست داشته باشد، یک استعدادیاب بازیکن را بیش از حد ارزیابی می کند یا نقاط ضعف را نادیده می گیرد.
پس از شکست، مربیان و بازیکنان تمایل زیادی به تغییر اوضاع دارند.
بالاخره آنها از دست داده اند و باید چیزی را تغییر دهند، درست است؟
اکتشافی در دسترس بودن
تمایل به تخمین بیش از حد احتمال یک رویداد به دلیل دید و توجه زیاد. نمونه هایی که به راحتی به خاطر می آوریم محتمل تر به نظر می رسند.
مثال های کاربردی:
پس از گزارشهای رسانهها در مورد سقوط هواپیما، مردم تمایل دارند احتمال آن را بالاتر از آن چیزی که آمار واقعی است تخمین بزنند. در دسترس بودن این رویدادهای دراماتیک در حافظه ما، برداشت ما را تقویت می کند
احتمال مرگ در حمله کوسه توسط اخبار دراماتیک بیش از حد برآورد شده است. مردم ده برابر بیشتر در معرض مرگ ناشی از افتادن نارگیل هستند. از آنجایی که این رویدادها به ندرت خبرساز می شوند، این خطر دست کم گرفته می شود
مهاجمی که در یک فصل گل های زیادی به ثمر می رساند بلافاصله در دفترچه های بسیاری از پیشاهنگان قرار می گیرد. بدون اینکه توسعه بلندمدت اغلب مورد توجه و تحلیل قرار گیرد. حتی یک گل در یک فینال یا چند نمایش خوب در یک رقابت مهم بیش از حد برآورد می شود.
تحولات کوتاه مدت اغلب بیش از حد برآورد می شود.
تحولات بلند مدت اغلب دست کم گرفته می شوند.
هنگامی که تصمیمات داوری یا VAR در یک مسابقه به شدت مورد بحث قرار می گیرد و پوشش رسانه ای زیادی دریافت می کند، هواداران تمایل دارند تعداد اشتباهات را بیش از حد ارزیابی کنند. در دسترس بودن رسانه ها از این تصمیمات بحث برانگیز بر درک عملکرد داور یا VAR تأثیر می گذارد، حتی اگر عملاً همه تصمیمات صحیح باشند.
اثرات تحریف ادراکی:
تصمیمات اشتباه: سوگیری های ادراکی می تواند باعث شود که ما بر اساس اطلاعات تحریف شده یا فرضیات نادرست تصمیمات نامناسب بگیریم.
تعارض ها: سوء تفاهم ها و تعارض ها زمانی رخ می دهد که افراد مختلف به دلیل تحریفات ادراکی خود، تفسیرهای متفاوتی از یک موقعیت داشته باشند.
اختلال در قضاوت: توانایی ما برای قضاوت های عینی و منطقی می تواند توسط تحریفات ادراکی مختل شود که می تواند منجر به حل مشکل و تصمیم گیری های ضعیف شود.
پیشگویی های خودساز: زمانی که مردم انتظارات کمتری دارند یا به دلیل تعصب یا تعصب با آنها ناعادلانه رفتار می شود، ممکن است این انتظارات را درونی کنند و مطابق با آن رفتار کنند. این میتواند منجر به عملکرد بدتر گروههای خاص شود و این تعصبات را بیشتر تقویت کند.
و به هر حال: احتمال اینکه دو یا چند نفر در یک کلاس 23 مدرسه ای در یک روز تولد داشته باشند چقدر است؟ از آنجایی که ما فقط 23 نفر داریم اما 365 روز، احتمال کم را در نظر می گیریم. نتیجه را می توان با استفاده از فرمول به اصطلاح پارادوکس تولد محاسبه کرد.
که در آن n تعداد افراد در اتاق است (در این مورد 23).
بنابراین نتیجه 50.73٪ است.
راهبردهای غلبه بر تحریفات ادراکی:
ایجاد آگاهی: با آگاهی از انواع مختلف سوگیری های ادراکی
تفکر انتقادی را به عنوان یک فرهنگ تثبیت کنید. فرهنگی را پرورش دهید که در آن شما می توانید متفاوت ارائه دهید.
نظرات انتقادی حتی اگر این فقط یک احساس درونی باشد. چون اگر نگرانی ها مشهود بود نیازی به بیان آنها نبود 🙂
به دنبال دیدگاه های مختلف برای گسترش درک خود باشید. فعالانه به دنبال بازخورد باشید.
از منابع مختلف استفاده کنید و فقط به یک مورد اعتماد نکنید
از راهنمایی یا مربیگری برای پیشرفت شخصی خود آگاهانه استفاده کنید
خود را آموزش دهید و از موضوعات جدید و نوآورانه الهام بگیرید.
آگاهانه به دنبال بازخورد و دیدگاه های افراد خارج از سیستم خود باشید.
شبکههای قابل اعتمادی را با افراد مشابه تشکیل دهید و تجربیات و بهترین تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارید
از داده ها و حقایق به عنوان یک دیدگاه اضافی برای تصمیم گیری استفاده کنید
چه متقاضیان و چه بازیکنان. کور بچشید و اسامی و برچسب ها را بردارید و فقط به محتوا نگاه کنید.
نماد/شیء را در ایستگاه کاری خود قرار دهید که به صورت بصری به شما یادآوری می کند که همچنان سؤال کنید.
سریال دکتر هاوس رو ببینید 🙂
این اقدامات متقابل را اغراق نکنید، بلکه آنها را آگاهانه و با عقل سلیم به کار ببرید
خطاهای ادراک در استعدادیابی فوتبال:
اشتباهات ادراک همچنین می تواند تصمیمات در استعدادیابی فوتبال را خراب کند و منجر به نادیده گرفته شدن بازیکنان با استعداد یا مورد توجه دیگران شود. اقدامات زیر برای مبارزه با این امر توصیه می شود:
تیم استعدادیابی ناهمگون: یک تیم استعدادیابی را گرد هم بیاورید که نشان دهنده پیشینه ها و تجربیات مختلف است. دیدگاههای گوناگون میتوانند به شناخت و مقابله با پیش داوریها کمک کنند
تنوع عقاید و تعامل سازنده را تشویق کنید
ارزش تشویق نظرات مختلف در یک گروه و تمرین روش های سازنده برای برخورد با آنها به طور مداوم است. اگر همه نظر یکسانی داشته باشند، این می تواند به این معنی باشد که گروه در مسیر درستی قرار دارد. اما ممکن است به این معنا باشد که هماهنگی و اجتناب از تعارض مهمتر از تولید ایده های جدید و تغییر است. و این به تدریج گروه را انعطاف ناپذیر و احمق می کند. من معتقدم که تنوع آشکار نظرات و مهمتر از همه، رویکرد مثبت و سازنده به اختلاف نظرها، نشانه گروهی قوی است که فرهنگ سالم تبادل و درگیری دارند.
«اجازه دادن به نظرات دیگر کافی نیست. ما نیز باید آنها را تشویق کنیم.» رابرت اف کندی
معیارهای شفاف تصمیم: تعریف معیارهای روشن: معیارهای واضح و عینی را برای ارزیابی بازیکنان تعیین کنید. این معیارها باید بر عملکرد، توانایی و پتانسیل تمرکز کنند
رویکرد داده محور: از داده ها و آمار به عنوان مبنایی برای فرآیند جستجوی خود استفاده کنید. معیارهای عملکرد یک بازیکن را برای تصمیم گیری آگاهانه تجزیه و تحلیل کنید.
جستجوی ویدیویی: از قضاوت صرفاً بر اساس ویدیوهای برجسته خودداری کنید، زیرا هر بازیکن دیگری شبیه مسی جدید است و این ویدیوها گمراه کننده هستند.
در پایان، همه چیز در مورد تصمیم گیری خوب با ترکیبی خوب از نظرات متخصص، احساسات و داده هاست.
داده ها به مبارزه با تحریف ادراک کمک می کنند
داده ها امکان ارزیابی عینی موقعیت ها را فراهم می کند. تجزیه و تحلیل داده ها می تواند الگوها و روندهایی را نشان دهد که ممکن است در نگاه اول آشکار نباشند. داده ها می توانند با ارائه شواهد تجربی که عقاید از پیش تعیین شده را رد می کنند، با کلیشه ها و سوگیری ها مقابله کنند.
استفاده از داده ها یا نگاه کردن به داده ها به عنوان یک دیدگاه اضافی در مورد چیزها عمل می کند. به ویژه در سیستمهای به شدت رقابتی با ساختارهای قدرت مسلط، داشتن نظرات متفاوت یا ابراز احساسات ناخوشایند دشوار است. اینجاست که دادهها میتوانند به دیدگاه خنثیاش از چیزها کمک کنند. اساساً باید فرهنگ مشاوره داده ها را ایجاد کنید و قبل از هر تصمیم مهمی از خود بپرسید: داده ها چه می گویند؟
داده ها هیچ تیم مورد علاقه یا بازیکنان مورد علاقه ای ندارند
داده ها ممکن است تصور شما را تایید کنند یا نکنند. این یک ارزش افزوده در هر دو مورد است. یا نظر شما را تایید می کند یا شما را مجبور می کند که با دقت بیشتری به مسائل نگاه کنید.
تجزیه و تحلیل داده ها اغلب متهم به حذف زیبایی و جادو از فوتبال است. من معتقدم برعکس است. درک بهتر بازی منجر به درک بیشتر زیبایی آن می شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاکتیک های فوتبال و کسب بینش از مربیان در بالاترین سطح، سایت های فوراستادی 4STUDY.IR ، ساکر آکادمی، وبلاگ باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز را مطالعه کنید.
باشگاه و مدرسه فوتبال درفک البرز، به عنوان بهترین مدرسه فوتبال کرج تلاش دارد تا همگام با تمرینات بهترین آکادمی های فوتبال دنیا جلو رفته و استعدادهای بهتررا به فوتبال ملی و باشگاهی ایران معرفی کند. شما نیز می توانید عضو باشگاه درفک البرز شده و در مسیر حرفه ای شدن قدم بردارید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.